bad

handig voor nekklachten en rugklachten

Je hebt verschillende klachten die ons lichaam kan krijgen, een van deze klachten zijn nekklachten en rugklachten. Ze komen vaak voor, en zijn natuurlijk vervelend om te krijgen. Ze kunnen voorkomen doordat er onverwachts een verkeerde beweging word gemaakt, dit meestal na een lange tijd rust van de nek. Ook kan het gebeuren doordat je jezelf verongelukt. De oorzaak is hiervan, omdat door verschillende redenen een spiertje kan verrekken of scheuren in je nek. Over het algemeen zijn nekklachten te behandelen, tenzij je spreekt over een chronische nekklacht, dit kan maanden duren.

Meestal begint het bij en stijve nek, hierdoor worden een nekklachten veroorzaakt. Er zijn verschillende oorzaken waardoor je een stijve nek kan krijgen. Een van de oorzaken kan bijvoorbeeld zijn als je lang achter de computer hebt gezeten. Ook bij de jongeren komt het tegenwoordig vaker voor doordat ze de hele dag door spelletjes spelen op de computer of een game console. Door teveel bewegen kan je ook een stijve nek krijgen, hierdoor overbelast je je nek namelijk.

Nekklachten zijn over het algemeen wel goed te behandelen, dit kan je bijvoorbeeld doen door je houding te verbeteren. Want als je namelijk 8 uur lang spendeert achter een computer, is het natuurlijk wel handig dat je af en toe wat beweging gebruikt. Hierdoor stimuleer je de spieren in je nek. Tijdens je pauze is het handig om even op te staan en een beetje te beweging. Dit is niet alleen positief voor je nek, maar ook voor je schouders en rug is dit een goede middel om te stimuleren. Ook kun je je huis zo inrichten dat je zo min mogelijk nek en rugklachten hebt. Je kan bijvoorbeeld voor in de badkamer een hoog laag bad laten inbouwen en zodoende heb je het minst last van klachten. Dit is ook perfect als je bijvoorbeeld zorg wil dragen voor je wat oudere ouders en zij heel moeilijk onder de douche kunnen stappen of een bad willen nemen. Het voordeel is met zulke aanpassingen aan huis dat je zolang mogelijk thuis kan blijven wonen en zo min mogelijk last hebt van je kwalen.

Ook heb je verschillende oefeningen die je nekklachten doen verminderen. Wanneer je deze oefeningen wilt doen, kan je deze makkelijk in een pauze doen, of voor en na het werk. Heb je thuis ook last van nekklachten, kan je deze oefeningen ook voor en na het slapen doen. De oefeningen zijn bedoeld om je nekspieren te rekken en te strekken. Om een voorbeeld te noemen kan je bijvoorbeeld je nek naar links en rechts bewegen. Veel oefeningen zijn op het internet, of via een fysiotherapeut te vinden.

(9)