Verstuikte enkel

DE VERSTUIKTE ENKEL

Deze blessure is een van de meest voorkomende, vooral bij sporters (rennen en springen).
Veelal betreft het de enkelbanden (ligamenten) aan de buitenkant van de enkel, die zijn uitgerekt of gedeeltelijk of geheel zijn gescheurd.

De oorzaak is het naar binnen zwikken van de voet, het door de enkel gaan.

De ernst van het enkelband letsel wordt onderverdeeld in 3 categorien:

  1. Graad 1 (uitgerekt ligament met minimale zwelling en pijn)
  2. Graad 2 (gedeeltelijke scheur van de enkelband met matige zwelling en pijn)
  3. Graad 3 (volledig gescheurde enkelband, een instabiel gewricht,zeer pijnlijk, forse zwelling en verkleuring).

De zwelling onstaat vaak acuut en verergert in de eerste 3-4 uur. Soms wordt een krakend geluid gehoord, echter dit zegt niets over de ernst van het letsel. Meestal is de pijn erger als er gewicht op wordt gedragen.

Afhankelijk van de ernst, kan de arts besluiten tot het laten maken van een Röntgenfoto om hiermee een fractuur (botbreuk) uit te sluiten.

Veelal is de behandeling van graad 1 en 2 letsels functioneel, d.w.z. een korte periode van immobilisatie, ijs applicatie (20 minuten, evt. om de 4 uur herhalen), het been hoog houden (kussen onder het matras) en compressie (zwachtel of bandage).

Het belasten van de enkel gebeurt op geleide van de pijn. Ook fysiotherapie kan nuttig zijn.

In geval van een derde graads blessure zullen chirurgisch de banden worden hersteld waarna gipsimmobilisatie, of de enkel gaat meteen in gips. In beide gevallen is een intensieve revalidatie vereist en wordt aangeraden veel te oefenen.

Enkele oefeningen die het herstel na een enkelblessure bevorderen zijn:

  1. Al zittend de voet naar voren en achteren schuiven op een gladde ondergrond.
  2. Balanceren op de tenen van de aangedane voet met opzij gestrekte armen.
  3. Al zittend draaibewegingen maken met de enkel.
  4. Lopen op de tenen/lopen op de hielen
  5. Op de tenen staan en de kuitspier voorzichtig oprekken. (bv. op de trede van een trap).

De oefeningen dienen minstens twee maal per dag gedurende 10-15 minuten te worden gedaan en ongeveer 1-3 weken afhankelijk van de ernst. Als de pijnklachten lang aanhouden en er ook nog sprake is van zwelling vooral na belasten van de enkel, kunnen wisselbaden (10 minuten bewegen in warm water, 1 minuut in ijskoud water en vervolgens nog eens 10 minuten warm) verlichting geven.

(3220)