chocolade smaken

Chocolade is een ‘comfort food’ voor vrouwen

Uit onderzoek van Chocolate Company is gebleken dat in 2018 ruim 78% vrouwen en slechts 12% mannen chocolade bestellen in de grootste chocolade-webshop van Nederland. En dan met name de vrouwen uit de Randstad, die verantwoordelijk zijn voor meer dan de helft van de bestellingen in Nederland. Het laagste aantal bestellingen ligt in Groningen met slechts 1,59%

Waar komt dit vandaan?

Je kent het wel: als de avond valt en je zit ontspannen op de bank, krijg je opeen een verlangen naar chocolade. Hunkeren naar eten wordt niet volledig begrepen, maar er zijn zeker psychologische voordelen aan ‘toegeven’, zolang je het maar niet overdrijft. Het stabiliseert namelijk de gemoedstoestand en kalmeert de zenuwen.

Er zijn al vele onderzoeken geweest naar effecten van chocolade. Het schijnt dat de voedingsstoffen goed zijn voor het hormonale systeem van een vrouw en helpt de chemicaliën in balans brengen.

Chocolade en PMS

Premenstruele hunkeringen komen vaak voor bij vrouwen en, fysiologisch gezien, weten we dat niveaus van serotonine in dit stadium van de cyclus laag zijn. Chocolade en andere vette, koolhydraatrijke voedingsmiddelen veroorzaken de aanmaak van meer serotonine. Onderzoekers zeggen ook dat zich overgeven aan zoet en vet voedsel ook de introductie van endorfines, chemische stoffen in de hersenen, triggert die je helpen om je kalm te voelen. Endorfines zijn verantwoordelijk voor de “high” die u zou kunnen voelen wanneer u krachtig traint, verliefd wordt of chocolade eet.

Chocolade eten op een gezonde manier

Als je vaak geniet van chocolade, maar ook je gewicht en gezondheid onder controle wilt houden, kun je bezorgd zijn. Als je een emotionele eter bent, en je hunkering leidt tot eet-aanvallen of gewichtstoename, is het verstandig hier extra op te letten.

Lichaamsbeweging geeft hetzelfde “goede gevoel” en chemicaliën af aan de hersenen als chocolade, dus je zou naar de sportschool kunnen rennen. Als je verlangens te wijten zijn aan echte honger, kun je misschien elke dag binnen vier uur drie volledige, gebalanceerde maaltijden eten en je maaltijden aanvullen met geplande (gezonde) snacks. Consistent eten op deze manier zorgt ervoor dat je genoeg calorieën krijgt die gelijkmatig verdeeld zijn over de dag zodat je geen honger hebt en helpt je bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

Als je verantwoord chocolade kunt eten en hier optimaal van wilt genieten, kun je het beste alleen echte goede chocolade kopen. Zie het als een exclusieve verwennerij, die op zijn tijd geen kwaad kan. Goede kwaliteitschocolade kun je online bestellen bij o.a. Chocolate Company.

(18)